Luennolla käytiin läpi viestintää ja sen johtamista organisaatiossa.  Viestinnällä tarkoitetaan tässä yhteydessä kaikenlaisen informaation välittämistä, tai kuten luentodioissa määriteltiin, ”ideoiden, tunteiden, viestien, tarinoiden ja informaation vaihtamista erilaisten keinojen avulla” joka ”yhdistää kaikki organisatoriset toiminnat yhteen”.  Tärkeä viestinnän muoto on myös markkinointi, eli minkälaisen kuvan yritys antaa asiakkailleen itsestään.

Mielestäni viestinnässä johtajan on syytä aina pohtia tarkkaan kenelle on puhumassa ja mitä pointtia hän yrittää ajaa läpi. Ensinnäkin sanansa kannattaa valita tarkasti. On olemassa iso ero sillä, että Eero sanoo Sirpalle ”Viitsisitkö tehdä sen projektin ensi torstaiksi” verrattuna ”Projektin pitää olla tehtynä ensi torstaiksi.” Vastaavasti on myös iso ero sillä, mainitseeko Eero asian ohimennen työpäivän lopuksi laittaessaan takkia päälle, kuin että hän tulisi kesken työpäivän sanomaan tämän asian varta vasten.

 Myös sähköpostin tai vastaavien viestintäkeinojen käyttöä kannattaa harkita. Toisaalta sähköposti on aina kirjallinen, joka osoittaa että tehtävä on annettu tiettynä aikana, sekä voi tarjota työntekijälle mahdollisuuden viestin informaation milloin hän sitä tarvitseekaan, mutta se sisältää myös riskin siitä, että viesti tulkitaankin väärin. Lisäksi sähköpostista puuttuu sanaton viestintä, jonka merkitys ihmisten välisessä viestinnässä on hyvinkin tärkeä.

Tiivistäisin, että modernin viestintäteknologian keskellä johtajana kannattaa miettiä, että onko informaation välittämiselle kuinka tarpeellista kävellä kyseisen henkilön luokse kertomaan asia kasvotusten, vai riittääkö asiaan yksinkertainen viesti, sekä miten viestin sisältö kannattaa muotoilla.

Viestintä herätti myös ajatuksia ennakkoluuloista ja siitä, minkälaista kuvaa yritykset (tai mikä/kuka tahansa) lähettää muille, ja kuinka ihmiset tämän näkevät. Kaikilla tavoilla voi viestiä. Arkkitehtuuri, teot, sanat, viestit, olemus, pukeutuminen, listasta saisi pitkän.