Kurssia valitessa tavoitteeni oli oppia muutakin johtamista, kuin varusmiesjohtamista. Toki armeijan aikainen koulutus oli hyvä ja siitä oppi, mutta erilaisten näkökulmien ja johtamistyylien oppiminen oli se juttu, jota lähdin hakemaan. Halusin myös oppia ymmärtämään ja huomaamaan erilaisten instituutioiden ja organisaatioiden johtajakäyttäytymistä, ja huomata millä tavoin erilaisia organisaatioita voidaan johtaa. Vaikka ei ole olemassa oikeaa ja väärää tapaa johtaa, on silti olemassa oikeita ja vääränlaisia metodeja johtaa. Ja näitä asioita halusin ymmärtää.

Kurssin alkaessa käsiteltiin peruskäsitteitä johtajasta johtamiseen. Huomattiinkin etteivät asiat olekaan mitään perusasioita, sillä esimerkiksi johtajuus käsitti melkoisesti asioita. Täten huomasin, että käsitteitä en ollut oppinut muualta, joten nämä olivat moninpaikoin uutta. Tottakai osasin selittää oman visioni johtajasta, mutta muuten kurssilla tulleet käsitteet olivat uutta.

Kurssi eteni omaan tahtiinsa ja minä siinä mukana. Huomasin lukiessani että lukiossa lukemani psykologia oli monesti läsnä. Luennoilla ollessani minua kiehtoi ajatus ihmisten käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa. Myös erilaiset ihmiset saattavat paljastaa yllättäviä kykyjä, ja johtaminen on yksi tällaisesta yllättävästä kyvystä. Joistakin huomaa karismaattisen persoonan joka saa muut ihmiset mukaansa tai tekemään asioita, mutta jos muut ihmiset antavat vallan jollekin joka ei johtajalta vaikuta, tilanne voi yllättää. Psykologinen käyttäytyminen tällaisissa tapauksissa, ajatuksissa oikeastaan sota-aika ja pakon edessä tilanteen haltuun ottava henkilö, oli minusta kiehtovaa. Vaikka kurssilla ei tällaista kauheasti käyty, sitä monesti sivuutettiin erilaisin teorioin tai historian saatossa tehtyjen testien kautta. Joka tapauksessa tämä minua kiehtoi.

Kurssin tentti lähestyi ja huomasin saaneeni johtamisesta selvästi enemmän ymmärrystä. Johtamisessa olikin kyse paljon laajemmasta kokonaisuudesta kun alussa olin kuvitellut. Tiesin kyllä ennestään että johtajaksi ei tulla yhdessä yössä, vaan se on koko elämän mittainen prosessi jossa kehitytään kokoajan. Kurssi kuitenkin avarsi tietouttani esimerkiksi innovaatiojohtamiseen sekä organisaatiojohtamiseen jossa erilaisten johtamistyylien osaaminen auttaa saavuttamaan tavoitteet. Olin oppinut kurssin aikana erilaisia teorioita sekä käsitteitä, sekä ymmärtänyt enemmän johtamisesta. Saavutin osan tavotteistani, sillä ihmisten käyttäytyminen oli selvästi enemmän psykologian puolella. Toki sain muutamiin asioihin, hyvänä esimerkkinä Milgramin tottelevaisuuskoe, lisää selvennystä ja ajatuksen alkua.